Forty Gór Księżych
Księże Góry stanowią dominujące wzniesienie skarpy pradoliny Wisły, miały kluczowe znaczenie dla obrony twierdzy. Były także najbardziej narażone na atak wojsk rosyjskich. Dlatego wzniesiono tu najmocniejsze umocnienia, łącznie z baterią pancerną. Forty stanowiły także osłonę dla linii kolejowych w kierunku Malborka i Jabłonowa. Forty Księżych Gór były wznoszone kilkuetapowo. Ostatecznie przyjęły postać grup warownych, tzw. "fest", unikalnych form niemieckich fortyfikacji, charakterystycznych raczej dla zachodnich granic cesarstwa (Metz, Diedenhofen, Mutzig).
MAŁA KSIĘŻA GÓRA
W1892 roku wybudowano schron
piechoty (A) dla 90 żołnierzy, o konstrukcji ceglano-betonowej, w 1898
roku wzniesiono
drugi schron piechoty (B), tym razem o konstrukcji betonowej, dla 165 żołnierzy.
Obok schronów umieszczono ziemną baterię dla 6 armat 90 mm i ziemną baterię
dla 6 armat 120 mm. Całość otoczono spłaszczonym wałem z płotem fortecznym
i gęstą siecią
drutu kolczastego. Długość fortu wynosiła ok. 350 m. Dla bezpośredniej
ochrony fortu w wale umieszczono 2 wartownie (W2-W3) 2-komorowe dla 34 żołnierzy i
3 wartownie dla 17 żołnierzy (W1, W4, W5) a także 4 betonowe stanowiska dla przewoźnych wież
armat 53 mm (F1-F2).
BATERIA KOLEJOWA
U podnóża Małej Księżej
Góry wybudowano ok. 1905 roku Baterię Kolejową o charakterze ziemnym, blokującą
linię kolejową do Malborka. Bateria posiadała 4 stanowiska ziemne dla armat.
FORTY KSIĘŻYCH GÓR są dość dobrze zachowane (aczkolwiek elementy stalowe zostały w dużej części skradzione). W schronach Małej Księżej Góry zwracają uwagę świetnie zachowane latryny. Na Wielkiej Księżej Górze zachowały się w dobrym stanie unikalne obrotowe wieże obserwatorów artylerii. Wieże haubic 150mm zostały w znacznej części uszkodzone przez złomiarzy, skradziono także wieżyczki obserwatorów piechoty. Na Małej Księżej Górze skradziono przed kilku laty kratę forteczną, niewielki odcinek zachował się jedynie w pobliżu bramy Wielkiej Księżej Góry. W schronach można jeszcze zobaczyć niemieckie napisy (zarówno XIX-wieczne, jak i okupacyjne).
Obecnie oba forty znajdują się w rękach prywatnych, są porządkowane i częściowo restaurowane, ale ich zwiedzanie jest możliwe tylko po uzgodnieniu z właścicielami.
BATERIA KOLEJOWA - bardzo dobrze
zachowane obwałowania. Dostępna do zwiedzania.